Christchurch naar Kaikoura - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Maaike Kok - WaarBenJij.nu Christchurch naar Kaikoura - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Maaike Kok - WaarBenJij.nu

Christchurch naar Kaikoura

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

08 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Vandaag heel vroeg op namelijk 5.15 uur. Om 6.15 uur lopen we richting het station. Om 6.35 uur zijn we bij het station. Het is een korte wandeling maar nu lopen we met de bepakking en dat is toch wel zwaar.
Om 7.00 uur vertrekt de Coastal Pacific trein naar Kaikoura voor onze lang verwachte whale watch.
in de trein en zitten we in wagon A maar met de luxe van een dubbele plaats bij de deur met een tafeltje in het midden. Daar konden we makkelijk de spullen op kwijt. Ook bevindt zich in de trein weer een open panorama rijtuig. Dit wordt ook weer een hele mooie reis, die ons langs de mooie oostkust van Nieuw Zeeland voert.
We gaan op whale watch en daarna gaan we lopen over het schiereiland om seals te zien. Dit zijn zeeleeuwen en/of zeehonden. In Nieuw Zeeland worden deze seals genoemd. We kunnen ze van 10 meter af benaderen en dat is echt behoorlijk dichtbij. echt geweldig.
We worden door de manager van de trein welkom geheten. Ze verteld al direct dat we vertraging gaan oplopen omdat er een treinstel op de rails met pech staat. Daar moet een technicus bijkomen en ze hopen het in eerste instantie binnen 30 minuten te kunnen klaren.
Bij de stop horen we dat het wel 5 kwartier kan gaan duren. Baal, baal, baal.
Nu missen we de whale watch grrrr. Hopelijk kan de boeking omgezet worden naar een later tijdstip.
Het gaat dan tot overmaat van ramp ook nog regenen. Het zit dus niet mee.
De kiwirail gaat de whale watch bellen om te vertellen dat we later zijn en dat we dus niet mee kunnen. En de vraag neerleggen of er op een later tijdstip plek is. We wachten en hoorde maar niks dus Marlies heeft zelf gebeld. het was maar goed ook omdat de whale watch nog niks van de kiwirail had gehoord. we konden om 13.15 uur of om 16.30 uur naar de whale watch. Omdat het weer om 16.30 uur beter zou zijn werden we ook aangeraden om dan te gaan. Dat was mooi geregeld.
Marlies is naar de dame van de trein gelopen en gevraagd hoe het zat omdat de whale watch vertelde nog niks gehoord te hebben. De dame vertelde dat ze op een telefoontje van het hoofdkantoor zaten te wachten en ze nog niks gehoord had.
De trein vertraging heeft een uur geduurd en daarna konden we weer verder.
De treinreis was prachtig en de trein reed weer langs bergen en watertjes en het is weer echt prachtig en anders dan gisteren.
Om 10.15 uur stopt de trein om van machinist te veranderen en om 10.30 uur rijden we weer verder. Het laatste gedeelte rijden we langs de kust. Dit is super mooi en spectaculair omdat we langs de kust de seals zien liggen op de rotsen. Zo apart om deze dieren in het wild te zien. Om 11.15 uur komen we in Kaikoura aan. De trein stopt op het station en aan de andere kant ligt de whale watch. Daar gekeken en naar het centrum gelopen om in het motel onze spullen te kunnen dumpen. We zijn ook weer te vroeg maar kunnen de spullen neerleggen. Dit scheelt veel gesjouw. Daarna het dorp gaan verkennen omdat we pas om pas om 16.30 uur met de whale watch gaan.
We zijn eerst een rondje gaan lopen in het dorp Dit is een leuke plaats wat zich geheel op de whale watch richt en wat druk bezocht wordt. Het dorp ziet er gezellig uit met allerlei winkels en eet en drink gelegenheden.
Bij de VVV een shuttle bus geboekt die ons naar het schiereiland brengt om daar seals te gaan bekijken. Het is maar een klein stukje rijden maar het scheelt wel. Het was heel gaaf en de seals konden we van heel dichtbij benaderen, dus veel foto's genomen.
Het werd al snel hoog water dus moesten we terug. Door het water lopen over stenen die glad waren en dat viel niet mee, maar ben niet gevallen.
middag terug naar het motel en ingecheckt. Gedouched en terug naar het dorp gelopen. Het is warm en 27 graden en volop zon. Bij de whale watch aangekomen krijgen we te horen dat het niet door ging omdat de zee te ruw zou zijn. Wij denken dat dit niet zo is maar dat er te weinig animo is en dat dit daarom geannuleerd wordt. We hadden er zwaar de balen van, ik was zo diep teleur gesteld. Dit zou voor mij het hoogtepunt van onze trip moeten zijn. Ik had mij hierop het meest verheugd. Dus geen whales voor de camera kunnen krijgen. Marlies heeft nog geprobeerd om de volgende dag vroeg te kunnen boeken maar dan kwamen we op een wachtlijst en waren we toch te laat terug voor de volgende treinreis.
Dus helaas was echt ontdaan, boos en verdrietig.
Er was nog een mogelijkheid voor een helikoptervlucht met whale watch. We hebben geïnformeerd. Maar we moesten de volgende dag vroeg bellen zodat we wisten of we mee konden gaan. Spannend misschien gaat dit lukken.
We waren echt zeer teleurgesteld. We zijn daarna naar een leuke pub gegaan waar we gelijk ook konden eten. Eerst wat gedronken en daarna gegeten. heerlijke steak met warme knoflooksaus, sla en friet. Een flesje rode wijn erbij. Het was heerlijk en zeer gezellig. we hebben zeer gelachen.
Terug naar het motel gelopen en gaan slapen.